news

Romantische kamermuziek op antieke pianoforte en gitaar

Adriaan Meij

Een absoluut hoogtepunt voor Zael wordt “La Corde Vibrante” een duetto door de Japanse Kaoru Iwamura en de Siciliaan Dario Macaluso.  Dat concert van klassieke kamermuziek vindt plaats op 22 november 2014. Zael en zijn bezoekers vibreren mee op de romantische kamermuziek voor pianoforte en gitaar. Iwamura bespeelt een 19de  eeuwse Weis pianoforte en Malacuso neemt zijn Panormo gitaar uit 1859 uit Sicilië mee. Alleen al het kennismaken met deze fijn op elkaar afgestemde historische instrumenten is een belevenis.

Programma

Zael open 19:30 uur, met koffie, thee of een drankje
Aanvang voorstelling : 20:00 uur

Deel I: 20:00 – 20:45 uur 
Tommaso Giordani (1730 -1806)
Ferdinando Carulli (1770 – 1841),

Pauze: 20:45-21:15

Deel 2 : 21:15-21:50 uur
Anton Diabelli (1781 – 1858)
Huib Emmer:  Een hedendaagse compositie van de Nederlandse componist Huib Emmer die speciaal voor het duo is gecomponeerd voor de tournee in Japan en die nu in Zael haar Nederlandse première beleeft.

Ook spelen Kaoru en Dario ieder een solo uitvoering.

Wie dat wil kan hier alvast de nieuwste CD van het duo aanschaffen/beluisteren.

Toelichtingen

In oktober 2013 heeft het duo onder de naam La Corde Vibrante de gelijknamige cd voor het eerst en onder grote belangstelling gepresenteerd tijdens een concerttournee in Japan. Dit jaar, in november 2014, is de Nederlandse cd-presentatie tijdens een concertserie in Zael in Meppel en het Geelvinck Hinlopenhuis en het Pianola Museum in Amsterdam.

Dario Macaluso – gitaar, werd in 1968 geboren op Sicilië. Hij studeerde aan het conservatorium in Palermo en aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam waar hij met de hoogste kwalificaties afstudeerde. Hij volgde lessen bij Gustav Leonhardt en Walter van Hauwe. Dario heeft optredens in vele Europese landen en in Japan gaf hij diverse recitals, zowel als solist als in ensembles. Met Kaoru Iwamura speelt hij regelmatig in binnen en buitenland, zoals dit jaar tijdens concertseries in Italië en Nederland.

Hij geeft masterclasses, doet musicologisch onderzoek, publiceert en is directeur van verschillende concertseries. Verschillende Europese componisten schreven werk voor hem. Dario Macaluso heeft drie cd’s uitgebracht. Op zijn laatste cd “From Italy” speelt hij 19e eeuwse duetten, samen met de Nederlandse fluitiste Eleonore Pameijer.

Kaoru Iwamura (1970) – fortepiano, is de winnares van de Muzio Clementi Award. Zij ontving de prijs in het Engelse Finchcocks Musical Museum als een specialiste op het gebied van het vroege toetsinstrument voor haar subtiele uitvoering op tien verschillende toetsinstrumenten (gebouwd tussen 1668 en 1866).

Kaoru is geboren in Tokio, waar ze piano studeerde aan de Musashino Academy of Music. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een grote interesse voor de historische uitvoeringspraktijk, in het bijzonder die van de fortepiano. Haar passie voor de fortepiano bracht haar naar Nederland waar ze zich verder specialiseerde in de fortepiano aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam.

Kaoru is regelmatig te horen in solorecitals en in ensembles in binnen- en buitenland (onder meer in Engeland, Oostenrijk, Duitsland en Japan). Zij was te horen tijdens de radio live uitzending van AVRO radio 4 in de Spiegelzaal van het Concertgebouw Amsterdam.

Samen met Dario Macaluso vormt zij een duo dat zowel klassieke als hedendaagse muziek speelt, waarbij de mix van historische gitaar en piano zorgt voor een intieme atmosfeer in de zaal.

In 2008 traden zij samen op in het Fenton House (Londen) en in 2009 speelden Dario en Kaoru samen tijdens een muziekfestival in Sardinië en de concertserie van Antonio Il Verso in Sicilië (Italië). In Nederland waren ze in 2009 te bewonderen in de Maarten Lutherkerk in Amsterdam en tijdens het Honig Breethuis Pianoforte Festival 2009.

Interview met Kaoru Iwamura

Kaoru zegt: “In 1996 kwam ik naar Nederland om me in fortepiano en uitvoeringpraktijk te specialiseren bij Stanley Hoogland in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en in het Conservatorium van Amsterdam. Sinds mijn eerste ontmoeting met fortepiano in 1994, wiste ik dat ik meer ‘fortepianist’ bent dan moderne pianist.

In de lente van 2004, hebben Dario en ik elkaar in Amsterdam ontmoet tijdens een workshop door Jelma van Amersfoort voor gitaristen en fortepianisten in het Conservatorium van Amsterdam. We speelden prima vista een stuk. Na acht maten of zo voelde ik dat het heel makkelijk was om met hem te spelen. In de zomer van 2004 hebben wij een eerste demo in Sicilië opgenomen.

Wij vonden de combinatie van de twee instrumenten zeer aantrekkelijk. Het zijn allebei instrumenten met snaren. Eén wordt getokkeld, de ander geslagen door hamertjes. Maar de twee mengen heel mooi samen. Dat maakt een klank double en triple. Heel rijk, maar toch twee verschillende klanken.

De meeste componisten van onze cd zijn Italiaanse componisten die naar andere landen verhuisden, naar Londen, Frankrijk, Wenen…De gitaar was een heel modieus  instrument voor een aristocraat in de vroege 19e eeuw, het begin van de romantische periode en werd veel gebruikt bij salonconcerten of thuis in welgestelde families. De gitaar was ook in Wenen populier. Diabelli is een van de belangrijke componisten voor dit combinatierepertoire. Beethoven heeft voor mandoline  gecomponeerd. Carulli heeft een bekende gitaar methode geschreven die nog steeds gebruikt wordt voor gitaarlessen. Daardoor is Carulli heel bekend onder gitaristen.

De instrumenten

Iwamura vertelt dat de fortepiano een ideaal toetsinstrument is voor kamermuziek omdat in de klank van de snaren het evenwicht van volume en klankkleur zit. Op een moderne piano wordt de expressie heel anders bij een combinatie tussen viool of cello en piano.  De gitaar en fortepiano hebben een prachtige affiniteit. Daar komt ook de naam van hun duo “La Corde Vibrante” vandaan: onze dialoog.

De Panormo gitaar van Dario werd gebouwd in Londen in 1859 en is een Spaans type. Zij: “beide instrumenten die we bespelen zijn 19de  eeuws en je hoort hoe dicht de klanken bij elkaar liggen. Dario kiest zijn snaren ook heel zorgvuldig uit. Een Panormo gitaar kan heel gevoelig zingen en tegelijkertijd ook duidelijk spreken.  Hij heeft het delicate rijke geluid dat zo typerend is voor de 19de eeuwse romantische tijd.

Originele fortepiano

Voor het concert komt er een originele, mooie Boheemse kersenhouten fortepiano uit 1805 gebouwd door Michael Weis uit Praag naar Zael. Rond 1800 behoorden Praag en Wenen tot de Habsburgse monarchie, waardoor in Bohemen deze piano’s werden gebouwd in de Weense traditie met een Weens mechaniek.


Laat een reactie achter

Denk er aan dat berichten gemodereerd zijn en dus niet direct geplaatst worden.