news

Vernieuwend flamenco concert

Adriaan Meij

Het is gelukt! De flamboyante Spaanse Flamenco zangeres Maria Marin en de Nederlandse meester flamenco gitarist Edsart Udo de Haes komen weer spelen en zingen in Zael in Meppel. Zaterdagavond 22 augustus spat de passie, het verdriet en het Andalusische  ritme uit de poriën van dit kleine mini theater in Meppel. Beiden behoren tot de top van de internationale flamenco scène. Niemand hoeft ervoor naar Málaga, Sevilla of Cordoba te reizen, iedereen kan de sensatie in Meppel in Zael beleven. De sensatie van Tiempos Nuevos.

Dit programma is uitverkocht!

Er zijn maximaal 65 plaatsen. De toegangsprijs is verlaagd tot €12 om iedereen erbij te betrekken. Kaarten kunnen ook afgehaald worden bij boekhandel Barth  aan de Wheem in Meppel.

Zaterdagavond 22 augustus zindert Zael in Meppel van een uniek Flamenco concert. Op de zuidenwind komen rechtstreeks vanaf de zonnige hoogvlakten van Andalusië hun krachtige, dynamische, virtuoze en zeer gevoelige klanken en zangen Zael binnen stromen. “Het is de puls, en het sterke, explosieve en melancholieke karakter van de muziek waarom flamenco bij mij past”, zegt Edsart. In juni 2012 voltooide zangeres María Marín haar master studie gitaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zael verheugt zich op een hartverwarmende, licht klassieke, eigentijdse avond Nederflamenco van twee virtuozen die hun sporen verdiend hebben.  

Programma

19:30- 20:00 ontvangst

20:00-20:45: Edsart en María –sopraan met een rauw flamenco randje – kondigen zelf de nummers aan die zij spelen en zingen uit hun project Tiempos Nuevos.

20:45- 21:10 Pauze met drankje en ontmoeting

21:10- 22:00: Edsart en María zullen het publiek verrassen met onder meer Fandangos en Seguiriyas.

22:00-23:00 nagenieten met een drankje voor wie dat wil

TIEMPOS NUEVOS

María Marín & Edsart Udo de Haes werken aan een nieuw project “Tiempos Nuevos”. Zij spelen songs zoals CAÑA, FANDANGOS en  SEGUIRIYA en andere populaire flamenco muziek, steeds op zoek naar de nieuwe flamenco van morgen. Zij zeggen: “Flamenco is een dynamische en complete muziekstijl die onze gevoelens direct deelt, en ons temperament reflecteert. Het is altijd beïnvloed door muzikanten uit de omgeving, en veel muzikale stijlen pasten er binnen flamenco. Maar flamenco paste ook altijd al in andere, universele muziekstijlen: Debussy tot Miles Davis probeerden flamenco in hun muziek te vangen”.

Daarom is de flamenco van nu een andere dan die van vroeger. Edsart en Maria onderzoeken oude en hedendaagse stijlen, maar willen flamenco van morgen spelen. Een nieuwe flamenco vanuit de invalshoek van een klassiek en universeel klankideaal.

Ze willen een bijdrage leveren aan een flamenco zonder grenzen en clichés, door niet alleen te fuseren maar actief te zoeken naar een nieuw geluid, en zich niet alleen te laten inspireren maar zichzelf ook als ‘inspirator’ te gebruiken, door invloeden te laten horen en de klassieke Spaanse componisten als de Falla direct te citeren. De fundamenten van ‘Tiempos Nuevos’ zijn Edsart Udo de Haes (gitaar) en Maria Marín (zang). Ze bestudeerden de traditie, maar hebben ook andere stijlen als muzikale achtergrond. Ze studeerden allebei klassiek gitaar. In dit project nodigen Edsart en Maria op gelegenheid andere muzikanten of dansers uit die hun visie delen ongeacht hun muzikale stijl.

 

Over Maria Marin

María Marín (1987) groeide op met flamenco in het stadje Utrera in Andalusië nabij Sevilla. Zij ontwikkelde zich al als flamenco zangeres vanaf haar zevende jaar en kreeg daarna de best mogelijke opleidingen als zangeres en klassieke gitarist in Sevilla en in Nederland. Nu is zij een succesvolle zangeres en musicienne op internationale podia. Har formele opleiding kreeg zij onder meer van de befaamde zangeres Laura Vital. Momenteel doet zij verschillende jazz en flamenco projecten zoals Carmen met Frank Groothof.

In juni 2012  voltooide María Marín haar master studie gitaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Behalve flamenco zangeres is María ook lyrisch sopraan een begenadigd klassiek gitarist. Zij speelde beroemde werken zoals “Concierto Madrigal” en “Fantasía para un Gentil Hombre” van Joaquín Rodrigo en kwintetten van Bocherini. Tegenwoordig heeft zij geregeld optredens in Amsterdam, Den Haag, Delft, Antwerpen en in Spanje.

 

Over Edsart Udo de Haes

Edsart Udo de Haes studeerde klassieke- en flamencogitaar in Amsterdam en Sevilla. Hij treedt sinds zijn masteropleiding klassiek gitaar op als flamenco gitarist in verschillende ensembles in binnen-en buitenland en op radio en televisie. Naast optredens met flamenco dansers- en zangers treedt Edsart op in bijzondere samenwerkingsverbanden: zoals met barokgroep la-primavera, acteur Frank Groothof, een klassiek koor of een jazz ensemble.

Edsart Udo de Haes vertegenwoordigt met zijn vrije, virtuoze, eerder klassieke dan rauwe spel een nieuwe generatie in “Nederflamenco”. Zijn vaak zelf gecomponeerde bulerías, tango’s, allegrías of soleá’s zijn van een hoog gevoelige kracht en doen soms denken aan Paco de Lucia.   Elsevier: Hij klinkt Spaanser dan Spaans, maar flamencogitarist Edsart Udo de Haes is toch echt een Nederlander. Dat Udo de Haes een virtuoos gitarist is bleek al op zijn debuut-cd ‘Aurora’. Daarop speelt hij prachtige, gevoelige – maar niet sentimentele – bulerías en tango’s. 

Wat je kunt verwachten

Beheerste hartstocht over verdriet, afscheid, pijn en vreugde uitgedrukt in fascinerend gitaarspel en diep doorleefd zingen, mede uitgedrukt in schouderschokken, bewegende vragende en  gevende  armen, handen en voeten, haar ritmische lichaam zittend op een eenvoudige stoel. Beheerst en volmaakt samenspel tussen gitarist,  zangeres en gitaar.

Hier raakt het in essentie rauwe volksgevoel in klassieke flamenco de ziel zonder dat de bezoeker de taal van de zang verstaat. In hun nummers transformeren zij het klankideaal van de traditie naar dat van vandaag en morgen. Je voelt hoe het mengsel van samen gebrachte Arabische, Jiddische, Europese en Latijns-Amerikaanse muziek gevat in Andalusisch ritme en de expressie van nu in hun wezen verankerd is. Dat komt omdat deze muziek ritmisch oprecht en geordend is, vreugde en verdriet in banen leidt, leefbaar maakt en verlangen wekt.  Volg Maria op Facebook

 


Laat een reactie achter

Denk er aan dat berichten gemodereerd zijn en dus niet direct geplaatst worden.