news

Pianoconcert Kaoru Iwamura "260 jaar Mozart"

Adriaan Meij

Zael heeft het geluk voor u de gelauwerde Japanse pianiste Kaoru Iwamura met haar historische forte piano op zaterdagavond 23 januari 2016 opnieuw naar Meppel te halen. Haar optreden hier in 2014 was een absoluut hoogtepunt.

Het gebeurt nu naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis die niemand die van Mozart houdt mag missen: 260 jaar Mozart! De fine fleur van de Mozartiaanse muziek komt met een bijzonder instrument naar u, naar Meppel, niemand hoeft ervoor naar Wenen of Amsterdam.

Piano sonates, piano concerten, symfonieën, missen, opera’s, oratoria en cantaten, balletten, meer dan 40 concerten voor verschillende instrumenten, strijkkwartetten, trio’s en kwintetten, viool en piano duetten, piano kwartetten en de liederen: het werk van Wolfgang Amadeus Mozart is al even omvangrijk als geniaal. Geen enkel werk minder dan een meesterstuk. 

Mozart is dè componist allertijden en nu, 260 jaar na zijn geboortedag klinkt zijn muziek nog altijd even puur, helder, elegant en expressief.

Op het programma staan onder andere Sonate in F klein, Sonate in A klein, maar ook de variatie op het Wilhelmus, die Mozart op 10-jarige leeftijd schreef ter gelegenheid van de plechtige inhuldiging van stadhouder Willem V.

Programma

Zael open 19:30 ontvangst met koffie of thee
Aanvang voorstelling: 20:00
Prijs: 17,50 euro

(wijzigingen in het programma zijn voorbehouden)

Fantasie in d kl. KV. 397 (1782) 26 jaar oud

Adagio in b kl. KV. 540 (19 maart 1788) 32 jaar oud

Menuet in D KV.355 (576b) (1789/90 Wenen) 34 jaar oud

Sonate in a kl. KV. 310 (1778, Paris) 22 jaar oud

I Allegro maestoso 

II Andante cantabile con espressione 

III Presto

-pauze-

Sieben Variationen über das Holländische Lied ‘Willem van Nassau’ in D gr. KV. 25  (7 maart 1766) 10 jaar oud

Sonate in A gr. KV. 331 ‘Alla Turca’ (1783, Wenen/Salzburg) 27 jaar oud  

I Andante grazioso

II Menuetto en Trio

III Allegrino. Alla Turca

Toelichting

Kaoru Iwamura is geboren in Tokio, waar ze piano studeerde aan de Musashino Academy of Music. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een grote interesse voor de historische uitvoeringspraktijk, in het bijzonder die van de fortepiano. Haar passie voor de fortepiano bracht haar naar Nederland waar ze zich verder specialiseerde in de fortepiano aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam.

Kaoru is de winnares van de Muzio Clementi Award. Zij ontving de prijs in het Engelse Finchcocks Musical Museum als een specialiste op het gebied van het vroege toetsinstrument voor haar subtiele uitvoering op tien verschillende toetsinstrumenten, gebouwd tussen 1668 en 1866.

De Japanse fortepianiste Kaoru Iwamura is regelmatig te horen in solorecitals en in ensembles in binnen- en buitenland onder meer in Engeland, Oostenrijk, Duitsland, Italië en Japan. Zij was te horen tijdens de radio live uitzending van AVRO radio 4 in de Spiegelzaal van het Concertgebouw Amsterdam.

Kaoru zal ook een van de meest bekende werken van Mozart spelen, de ‘beliebte’ sonate K331 in A waarvan vrijwel iedereen het slotstuk “alla turca” zal herkennen. Eind 2014 is van dit deel in the National Szechenyi Library in Budapest een handgeschreven manuscript ontdekt dat door specialisten direct werd herkend als dat van Mozart. Over dit deel was onduidelijkheid ontstaan zodat pianisten in de loop der tijd hun eigen versies ontwikkelden. Nu weten wij hoe Mozart het werkelijk bedoeld heeft. Met deze interessante en verassende ‘nieuwste’ versie zal Kaoru het concert afsluiten.

Kaoru Iwamura over de fortepiano:

Fortepiano is de aanduiding van de vroege versies van de piano uit de 18e eeuw en vroege 19e eeuw en wordt gezien als de voorloper van de piano zoals wij die tegenwoordig kennen.

De 18e-eeuwse piano heeft een kleine houten hamerkop die bedekt is met dun leer. Daardoor horen we een duidelijke articulatie tussen hout en snaren. De piano uit het midden van de 19e eeuw heeft een wat grotere hamerkop met vilt, waardoor de klank minder direct is en de articulatie zachter met een vollere klank.

Wanneer het ‘gereedschap’ anders is, dan verandert daardoor ook het resultaat. Je kunt dat vergelijken met wanneer je bijvoorbeeld een appel tekent met een potlood of met een stift. De indruk die we daarvan krijgen is heel verschillend.

Wanneer Mozart op fortepiano gespeeld wordt mag dat anders klinken dan op een moderne piano. 

Bij mijn concert hoort u de klank van het 18e-eeuwse Duitse piano model Stein. Over dit instrument was Mozart zeer enthousiast hetgeen blijkt uit overgeleverde correspondentie waarin Mozart Steins instrumenten roemt, nadat hij diverse malen zijn werkplaats had bezocht.

Ik hoop dat u van de muziek van Mozart op de fortepiano kunt genieten.”


Laat een reactie achter

Denk er aan dat berichten gemodereerd zijn en dus niet direct geplaatst worden.