news

November 2017 Willeke Stubenitsky: Portretten / Abstracte Natuur

Adriaan Meij

De hele maand november exposeert kunstschilder Willeke Stubenitsky haar expressionistische schilderijen over de natuur en haar portretten in Zael. Wij nodigen u hierbij van harte uit om de opening bij te wonen en de expositie te bezoeken.

Opening

Zaterdag 4 november 15:00 uur

Inleiding: mevrouw H.G.  (Nineke) Stallmann-Van der Laan, vice-Présidente van de Alliance Francaise in Meppel

Ambiance: Theo Muller speelt op altviool de Allemande uit de Suite nr 1, BWV 1007 van J.S.Bach

Locatie: Zael, Zuideinde 56 in Meppel

Openingstijden: De expositie is open voor en na de voorstellingen in Zael op 4, 11,18 en 25 november, op zondag 5, 12 en 26 november van 15-17 uur en op afspraak via info@zael.nl.

Toelichting: Windekind


In het ruime atelier van Willeke Stubenitsky geurt het naar olieverf, opwindende geur van actie.  Veel schilderijen, ook van haar leerlingen, staan in een natuurlijke wanorde door elkaar. Er staan onnoemelijk veel verfkwasten in potten. We lopen door haar verrukkelijke tuin in de nazomer.  Daar zie ik haar grote verlangen naar harmonie achter een rusteloos leven.  Dat drukt zij ook in haar schilderijen uit. Zij voert me mee naar haar boomhut met tweepersoonsbed, hoog tussen es en wilg, naar de vol gegroeide vijver, langs crème, geurende rozen. Loopt blootsvoets. Ik zie een Windekind om lief te hebben. “Ik ben natuurmens”, zegt zij, maar zij is ook Amsterdamse, wereldburger, een vrije geest. Haar doeken hangen niet alleen in Nederland, maar ook in Londen, Zwitserland, Los Angeles: zij reist graag.


Willeke is de vierde regionale schilder die exposeert in Zael, na Jantine Spans, Ankie Hoffman-Blei en Erika Stulp. Willeke is expressionist, iemand die de realiteit verdroomt. Wat voelt deze vrouw? Zij speelt de bal terug: “jij mag erin zien wat jij voelt en denkt. Ik ben benieuwd”. De kijker is welkom in Zael in de maand november om circa twaalf van haar schilderijen te bewonderen. Eerder exposeerde Willeke in onder meer Amsterdam, Eindhoven, Rijswijk, Meppel en Steenwijk. Zij schildert geregeld portretten in opdracht, geeft thuis schilderlessen.


Wie is Willeke Stubenitsky?

Willeke Stubenitsky (1955) is geboren in Hoogeveen, waar haar vader in WOII onderdook en bleef wonen. Later verhuisden zij naar Schiedam en Haarlem waar zij het atheneum haalde aan het Coornhert Lyceum en op haar 16de jaar schilderles nam bij Poppe Damave, een “Haarlemmer Vijftiger”, de groep waar ook Anton Heyboer deel van uitmaakte.

Hoewel zij grootse plannen had om de wereld te veroveren ging zij in Amsterdam Spaans studeren wat minder temperamentvol was dan zij moet hebben gedacht, want na twee jaar switchte zij toch naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag om in vijf jaar – we leven dan in 1982 - haar diploma Vrij Tekenen en Schilderen te halen. Met man, keramist, pottenbakker en vertaler Arnold Cohen, vier kinderen en haar talent verhuisde zij in 1990 uit haar geliefde binnenstad van Amsterdam – 70 vierkante meter, 4 hoog wonen - naar hun beider boerderij in Wanneperveen waar zij zich vestigden als kunstenaars. Haar man overleed in 2002.  Zij woont en werkt al sinds 1990 in haar landhuisje met een droomtuin midden in de dorpsstraat van Wanneperveen. Zij houdt van de natuur en is wereldburger. Dat voel je aan alles.  Het blad aan bomen is voor haar niet per se groen, kan elke kleur hebben die in haar opkomt wanneer zij zich geconcentreerd urenlang verliest in haar werk.

Expressionisme

Expressionisme in zijn bloeitijd is uit de tijd van 100 jaar geleden, voor en in de eerste wereldoorlog, een tijd die met de huidige tijd de verontrusting gemeen heeft. In haar werk vind ik die onrust niet terug, tenzij ik beter en langer kijk. Haar onderbewuste gevoelswereld schept al schilderend orde in chaos.

Willeke schildert abstract, landschappen, prachtige portretten en soms dingen. Haar portretten heten realistisch maar zij zijn zeer gedetailleerd en intens, met indringende toetsen van kleur en licht. Zij heeft er veel van verkocht en terecht. Haar landschappen drukken haar brede en diepe geestkracht uit. Ze tenderen soms naar Vincent Van Gogh maar zijn te persoonlijk om haar werk met dat van een andere kunstenaar te vergelijken. Haar abstracte werk kent schilderijen over kinderen en dood, diep doorleefd verdriet, maar ook krachtige erotische werken over de vrouw in al haar dynamiek en schoonheid.


Laat een reactie achter

Denk er aan dat berichten gemodereerd zijn en dus niet direct geplaatst worden.